Lu fikir la sendiri..... masih terngiang-ngiang kate2 Nabil Raja Lawak Astro...
Skang aku terfikir tentang perbualan aku dengan seorang sahabat hamba Allah yang hidup susah.. Keadaan keluarganya ibarat kais pagi makan pagi, kis petang makan petang.. Begitulah kehidupannya.. Tetapi semangat yang kental membuatkan dia masih bersemangat untuk meneruskan perjuangan mencari ilmu Allah..






Sahabat : Eh, ni Sara kan??

Aku mengamati wajah cengkung sahabat dan wajah itu membuatkan aku teringatkan sesorang

Aku : Anis kan??

Dia mengangguk. Kami bersalam dan aku mengajak dia ke sebuah warung yang terdapat di situ.. Kamai berbual-bual tentang masa dulu, tentang keluarganya dan bermacam-macam lagi..tiba-tiba aku terdengar keluhan dari mulutnya. Aku betanya kenapa...

Sahabat : Susah skarang.. Dapat score tinggi pun tak dapat biasiswa.. Ye la.. biasiswa untuk anak orang kaya je.....

Aku : Kenapa cakap gitu??

Sahabat : La ko tak perasan ke, orang yang mak ayah dia gaji berpuluh-puluh ribu, mane ade wat pinjaman PTPTN.. Semua dapat pinjaman yayasan, tak pun MARA.. Kita yang susah ni plak kene wat pinjaman..

Aku : Weh, aku tak faham ler..

Sahabat : Ape la ko ni.. Cube bukak mate tu luas2 sket.. Kan orang yang mak ayah mereka gaji besar mane leh dapat pinjaman PTPTN.. Kan ada syarat.. Dah tu kita ni yang mak ayah gaji rendah lau nak buat pinjaman yayasan ke o pape ke, kene terima surat penolakan PTPTN dulu baru boleh.. So, untung la anak orang berada.. Dah la dapat pinjaman yayasan, bayar pun tak dek interest, lau dapat score tinggi tukar pada biasiswa plak.. huh, 7 keturunan pun makan tak habis...

Aku : Bukan ke PTPTN dah trun kan interest??

Sahabat : Memang la.. Tapi tak memadai untuk orang cam aku ni.. Ye la ingatkan keje nanti leh la tolong mak ayah adik skit.. Tp kene fikir nak bayar pinjaman lagi.. Kakak aku tu dah stahun stengah keje interst PTPTN pun tak habis bayar lagi.. Lau dapat yayasan kan best.. Tak sia-sia aku dapat dekan.. Leh gak tukar ke biasiswa.. Hmmm.. entah la...

Aku : Betul jugak kan?? Tak Terfikir lak aku slame ni.. hehehe

Sahabat : Ape la ko ni.. Nabil pun suh kita fikir sendiri.. Orang susah cam aku ni macam-macam fikir Sara....

Aku termenung seketika apabila sampai di rumah.. Betul jugak kata sahabat aku tadi.. Kita yang tergolong dalam mereka yang berpendapatan rendah ni terpaksa buat pinjaman then bayar lak mahal.. Cam aku, pinjam 15,000 bayar 17,000.. 2 tahun keje pun tak habis lagi nak bayar interest PTPTN.. tu baru diploma.. Tak ijazah n master lagi.. Berat jugak tu... huhuhu..

Sepatutnya PTPTN bagi pinjaman kat anak-anak orang yang berpendapatan tinggi tau.. Yang berpendapatan rendah ni tolak coz bagi peluang wat pinjaman yayasan ke ape2 lagi la.. Tak la beban sangat.. Nanti da keje leh la bantu mak ayah skit2.. Adik-adik ramai lagi yang belajar..

Kalau buat pinjaman yayasan or MARA ke, dapat dekan leh jugak jadi biasiswa. Walaupun tak semua, sikit pun jadilah.. At least berbaloi jugak usaha slame ni.. Nampak jugak hasilnye..

Skang ni ada yang cuba isi borang tak lengkap dan sebagainya.. Supaya permohonan tu ditolak.. tapi diorang cakap elok je lulus.. Hmm ntah la.. Permainan duniawi.. Yang kaya bertambah kaya, Yang miskin bertambah susah..

Jadi, lu fikir la sendiri....

p/s : yup, interest da trun.. untung la mereka yang wat pinjaman pas ni.. kami yang lepas2 ni cam ne????????


0 comments: